Hopp til navigasjon for snarveier Hopp til hovedmenyen

Caseoppgaver

Case 1

En lærer har gitt elevene en prøve uten hjelpemidler og uten veiledning i en skoletime. Læreren har rettet prøven og satt karakter. Noen av elevene klager på karakteren fordi de ikke visste hva læreren så etter og vektla, og de forstår ikke vurderingen som er gitt. Læreren kommer til avdelingslederen og ber om råd.

  •  Hvilke råd kan lederen gi?
  • Hva bør avdelingen gjøre med denne vurderingspraksisen?

Case 2

Lærerteamet har diskutert på et fagmøte hvordan de kan passe på at elevene jobber godt med kompetansemålene i år, selv om standpunkt ikke settes før til neste år. De spør rektor om de kan si til elevene at de vil ta med vurderinger de gjør i år i standpunktvurderingen til neste år.

  • Hva bør rektor svare og hvilke råd kan rektor gi som er i tråd med vurderingsbestemmelsene i forskriften?

Case 3

En elev sliter med sosial angst og er på rådgivers liste. Han har hatt veldig mye fravær og læreren har nesten ikke sett han i timen, men eleven har vært der på én prøve og var også delvis med på et prosjekt. Det er blitt mai og læreren har begynt å bekymre seg for om han kan gi eleven karakter i faget. Han spør rektor om hva han skal gjøre.

  • Hvilke råd kan rektor gi som er i tråd med vurderingsbestemmelsene i forskriften?

Fant du det du lette etter?

JA NEI

Trykk send-knappen for å registrere din tilbakemelding.
Det er valgfritt å legge til en melding. Dersom du ønsker svar på henvendelsen din, kan du også legge inn din epostadresse, så tar vi kontakt med deg.